Oslo Economics, i samarbeid med Inventura, har på oppdrag fra DFØ benchmarket anskaffelsesfunksjonen i ti statlige virksomheter. Arbeidet avdekket blant annet et stort behov for konkrete mål og bedre rutiner i statens innkjøpsfunksjon.

DFØs uttalte mål for benchmarken var å tilrettelegge for at de deltakende virksomhetene skulle lære av hverandre, og jobbe med å utvikle anskaffelser på tvers i offentlige virksomheter. Videre ønsket DFØ at benchmarken skulle bidra til læring i hele innkjøps-Norge.

Dette er andre gang Inventura gjennomfører denne analysen siden 2019. Sammen med Oslo Economics, har Inventura benchmarket innkjøpsfunksjonen i store, statlige virksomheter som NAV, Posten Bring og Skatteetaten. For de syv av ti virksomhetene som også deltok i 2019, har det vært særlig interessant å se utviklingen.

Prosjektet ga mange interessante funn, men de viktigste var følgende:

  • Svært mange hadde ikke utarbeidet konkrete mål for anskaffelsesområdet, og målene er sjeldent forankret i virksomhetens ledelse
  • Mange virksomheter kan bli flinkere til å forvalte og utvikle kompetansen hos sine ansatte
  • Virksomhetene kan etablere bedre rutiner og prosesser for oppfølging og utvikling av leverandører.

Alle funnene og metode for gjennomføring av benchmarken kan leses i rapporten tilgjengelig for nedlasting under.

Benchmark av statlige innkjøpsfunksjoner - Inventura

Legg inn kontaktinfo i feltet under, så får du tilsendt rapporten.